| Server IP : 104.21.25.180 / Your IP : 104.23.197.123 Web Server : Apache/2.4.37 System : Linux almalinux.duckdns.org 4.18.0-553.111.1.el8_10.x86_64 #1 SMP Sun Mar 8 20:06:07 EDT 2026 x86_64 User : ricodeal ( 1046) PHP Version : 7.4.33 Disable Function : NONE MySQL : OFF | cURL : ON | WGET : ON | Perl : ON | Python : ON | Sudo : ON | Pkexec : ON Directory : /usr/share/help/sv/gnome-help/ |
Upload File : |
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<page xmlns="http://projectmallard.org/1.0/" xmlns:its="http://www.w3.org/2005/11/its" type="topic" style="task" id="net-default-browser" xml:lang="sv">
<info>
<link type="guide" xref="net-browser"/>
<revision pkgversion="3.7.1" version="0.2" date="2012-11-16" status="outdated"/>
<revision pkgversion="3.10" date="2013-10-30" status="review"/>
<revision pkgversion="3.18" date="2015-09-28" status="final"/>
<credit type="author">
<name>Phil Bull</name>
<email>[email protected]</email>
</credit>
<credit type="editor">
<name>Michael Hill</name>
<email>[email protected]</email>
</credit>
<credit type="editor">
<name>Ekaterina Gerasimova</name>
<email>[email protected]</email>
</credit>
<include xmlns="http://www.w3.org/2001/XInclude" href="legal.xml"/>
<desc>Ändra standardwebbläsaren genom att gå till <gui>Detaljer</gui> i <gui>Inställningar</gui>.</desc>
<mal:credit xmlns:mal="http://projectmallard.org/1.0/" type="translator copyright">
<mal:name>Daniel Nylander</mal:name>
<mal:email>[email protected]</mal:email>
<mal:years>2012</mal:years>
</mal:credit>
<mal:credit xmlns:mal="http://projectmallard.org/1.0/" type="translator copyright">
<mal:name>Sebastian Rasmussen</mal:name>
<mal:email>[email protected]</mal:email>
<mal:years>2014, 2015, 2016</mal:years>
</mal:credit>
<mal:credit xmlns:mal="http://projectmallard.org/1.0/" type="translator copyright">
<mal:name>Anders Jonsson</mal:name>
<mal:email>[email protected]</mal:email>
<mal:years>2016, 2017</mal:years>
</mal:credit>
</info>
<title>Ändra vilken webbläsare som öppnar webbplatser som standard</title>
<p>När du klickar på en länk till en webbsida i något program, kommer en webbläsare automatiskt att öppna upp den sidan. Om du däremot har mer än en webbläsare installerad kanske den inte öppnas i den webbläsare som du önskar att den ska öppnas i. För att åtgärda detta ändra standardwebbläsaren:</p>
<steps>
<item>
<p>Öppna översiktsvyn <gui xref="shell-introduction#activities">Aktiviteter</gui> och börja skriv <gui>Justeringsverktyg</gui>.</p>
</item>
<item>
<p>Klicka på <gui>Detaljer</gui> för att öppna panelen.</p>
</item>
<item>
<p>Välj <gui>Standardprogram</gui> från listan till vänster i fönstret.</p>
</item>
<item>
<p>Välj vilken webbläsare du önskar att öppna länkar i genom att ändra alternativet <gui>Webb</gui>.</p>
</item>
</steps>
<p>När du öppnar en annan webbläsare kan den komma att berätta för dig att den inte är standardwebbläsaren längre. Om detta händer, klicka på knappen <gui>Avbryt</gui> (eller liknande) så att den inte försöker ställa in sig själv som standardwebbläsare igen.</p>
</page>